Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
W zakresie czynności Operacyjno-Rozpoznawczych:
- Zwalczanie przestępczości kryminalnej na podległym terenie oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie w oparciu o obowiązujące uregulowania prawne;
- Prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, w tym o :
- zabójstwa, pobicia, napady na osoby lub obiekty, w tym z użyciem broni palnej, wymuszenia rozbójnicze, uprowadzenia, podpalenia,
- przestępstwa o podłożu seksualnym,
- handel ludźmi i prostytucję,
- pedofilię oraz pornografię internetową z udziałem nieletnich,
- produkcję i obrót bronią palną oraz materiałami wybuchowymi,
- kradzieże mienia i kradzieże z włamaniem,
- kradzieże pojazdów samochodowych, obrót nimi i ich legalizację,
- fałszerstwa i kolportaż krajowych i zagranicznych środków płatniczych, papierów wartościowych, dokumentów,
- oszustwa kryminalne,
- terroryzm kryminalny,
- przestępstwa przeciwko dobrom kultury narodowej;
- Prowadzenie i organizacja rozpoznania operacyjnego w zakresie:
- podkultur młodzieżowych, w szczególności pseudokibiców, których działalność stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi i mienia,
- osób, grup i środowisk przestępczych, których zachowanie wskazuje na prowadzenie działalności przestępczej,
- zagrożenia ze strony cudzoziemców wchodzących w struktury przestępcze lub dokonujących przestępstw;
- Prowadzenie pracy operacyjnej z wykorzystaniem środków, form i metod określonych w przepisach służbowych, w tym funduszu operacyjnego;
- Prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości;
- Prowadzenie poszukiwań osób zaginionych oraz identyfikacja odnalezionych NN osób i NN zwłok;
- Prowadzenie poszukiwań opiekuńczych;
- Sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną prowadzoną przez policjantów Komisariatu Policji w Szczucinie, udzielanie im pomocy przy realizacji spraw złożonych, wielowątkowych o dużym ciężarze gatunkowym oraz przy obsłudze poważnych zdarzeń kryminalnych;
- Wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno-prawnych dotyczących pracy operacyjnej i czuwanie nad ich właściwą realizacją;
- Współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z komórkami organizacyjnymi Komendy i Komisariatu Policji, innymi jednostkami Policji, instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego oraz z organizacjami społecznymi;
- Współpraca z pionem Kryminalnym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie realizacji czynności operacyjno – rozpoznawczych w tym: Wydziałem Kryminalnym, Wydziałem Techniki Operacyjnej i Wydziałem Wywiadu Kryminalnego;
- Prowadzenie współpracy z osobowymi źródłami informacji i systematyczna rozbudowa sieci kwalifikowanych źródeł informacji;
- Zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i prowadzonych postępowaniach;
- Udział w kursach i szkoleniach doskonalących dla funkcjonariuszy pionu kryminalnego;
- Prowadzenie rejestracji kryminalnej i statystyki w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami;
- Analizowanie dynamiki, struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości kryminalnej dla wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania i ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców;
- Ocena skuteczności prowadzonych działań operacyjno – rozpoznawczych oraz upowszechnianie doświadczeń praktyki w zwalczaniu przestępczości kryminalnej;
- Wnioskowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących problematyki pozostającej w zakresie działania służby kryminalnej.
W zakresie zadań o charakterze dochodzeniowo – śledczym:
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych, czynności sprawdzających i postępowań w sprawach nieletnich o czyny karalne oraz wykonanie czynności zleconych przez prokuratury i sądy w zakresie postępowania karnego;
- Procesowo - kryminalistyczna obsługa miejsc wystąpienia zdarzeń będących w zainteresowaniu Policji;
- Przejmowanie do prowadzenia, od podległej jednostki i komórek organizacyjnych Policji, postępowań przygotowawczych o dużej złożoności bądź znacznym ciężarze gatunkowym oraz tych, których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych wytycznych kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Realizowanie zwierzchniego, szczególnego nadzoru służbowego nad poszczególnymi postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi przez jednostkę i komórki podległe w tym pomoc przy skomplikowanych czynnościach i realizacjach oraz koordynacja współdziałania jednostek i komórek uczestniczących w ich wykonaniu;
- Realizowanie zwierzchniego, szczególnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych przez podległe jednostki komórki;
- Realizowanie zwierzchniego, nadzoru służbowego nad postępowaniem
z dowodami rzeczowymi w podległych jednostkach i komórkach organizacyjnych; - Realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych;
- Bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie poprawy organizacji pracy;
- Koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległej jednostki organizacyjnej Policji oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
- Dokonywanie ocen i analiz pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległej jednostki organizacyjnej Policji;
- Informowanie podległej jednostki i komórek organizacyjnych o zmianie w obowiązujących przepisach oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie występujących problemów interpretacyjnych;
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku prawnego (Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Urzędy Celne, Urzędy Skarbowe, itp.);
- Prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo-śledczą;
- Realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczości
w Policji-SESPOL; - Inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym.
W zakresie walki z korupcją i przestępczością gospodarczą:
- Rozpoznawanie, zapobieganie, ujawnianie i zwalczanie przestępczości gospodarczej i korupcyjnej oraz ściganie sprawców, w szczególności w zakresie przestępstw:
- skierowanych przeciwko mieniu będącemu przedmiotem obrotu gospodarczego,
- dokonywanych w obrocie bankowym i kapitałowym,
- oszustw związanych z obrotem gospodarczym,
- podatkowych,
- przemytniczo-dewizowych i innych związanych z obrotem gospodarczym z zagranicą,
- naruszających własność praw autorskich,
- przestępstwa płatnej protekcji,
- w wykorzystaniu środków unijnych,
- oszustw internetowych,
- oszustw o charakterze ubezpieczeniowym;
- Prowadzenie rozpoznania ekonomicznego, jego poszerzanie i stała aktualizacja, monitorowanie nowych form przestępczości korupcyjnej i gospodarczej przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacji;
- Systematyczne analizowanie struktury i dynamiki przestępczości korupcyjnej i gospodarczej, śledzenie wszystkich sygnałów o nieprawidłowych przejawach życia gospodarczego i wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- Poszerzanie rozpoznania operacyjnego, przede wszystkim w zakresie pozyskiwania osobowych źródeł informacji typowanych zagrożonych miejsc
i środowisk czynami zabronionymi; - Organizowanie, koordynowanie i prowadzenie nadzoru nad działaniem pracowników pionu kryminalnego w jednostce podległej w zakresie w/wym. przestępstw oraz pomoc w opracowywaniu planów operacyjnych i prowadzenie rozpoznania operacyjnego;
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcji, na zasadach obowiązujących w pionie dochodzeniowo – śledczym;
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku prawnego (Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Urzędy Celne, Urzędy Skarbowe, itp.);
- Ustalanie składników majątkowych niezbędnych do zabezpieczenia wykonania kar oraz środków karnych i roszczeń o charakterze majątkowym;
- Przejmowanie do dalszego prowadzenia od podległej jednostki Policji postępowań przygotowawczych o dużej złożoności i zawiłości, a także
o wyższym ciężarze gatunkowym w sprawach o przestępstwa gospodarcze
i korupcyjne.
W zakresie Techniki Kryminalistycznej:
- Dbanie o właściwy poziom i odpowiednie wykorzystanie metod i środków techniczno – kryminalistycznych przy ujawnianiu, utrwalaniu i zabezpieczeniu śladów i dowodów rzeczowych na oględzinach miejsc zdarzeń, osób i rzeczy w ramach grup operacyjno – procesowych;
- Kryminalistyczna obsługa sekcji zwłok, eksperymentów procesowych, wizji lokalnych, przeszukań, okazań i innych czynności o charakterze procesowym lub operacyjnym;
- Sporządzanie dokumentacji techniczno – poglądowej (fotograficznej, zapisów video, szkiców) z oględzin i innych czynności;
- Wykonywanie reprodukcji fotograficznej zabezpieczonych dokumentów, zdjęć dowodów rzeczowych oraz zdjęć osób;
- Dokonywanie oględzin laboratoryjnych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
- Daktyloskopowanie zwłok o nieustalonej tożsamości oraz przeprowadzanie wywiadów daktyloskopijnych;
- Współdziałanie z funkcjonariuszami komórek dochodzeniowo – śledczych w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania śladów i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, poprzez:
- udzielanie konsultacji w przedmiocie właściwego określenia zakresu badań zabezpieczonych śladów, stosownie do istniejących w konkretnym postępowaniu potrzeb, prawidłowego formułowania pytań do biegłego, gromadzenia odpowiedniego materiału porównawczego, a także wymogów przy pakowaniu i przesyłaniu materiałów do ekspertyzy,
- w trudniejszych przypadkach udzielenie pomocy w typowaniu i pobieraniu materiału porównawczego,
- ocenę skompletowanych do badań materiałów, pod względem ich ilości i jakości – w przypadkach nie budzących wątpliwości przeprowadzenie eliminacji grupowej w celu zawężenia ilości materiału do uzasadnionych rozmiarów,
- sporządzanie notatek pooględzinowych;
- Uczestniczenie w działaniach zapobiegawczych poprzez przekazywanie przełożonym, na podstawie doświadczenia z bieżącej pracy, uwag i wniosków dotyczących okoliczności sprzyjających popełnieniu przestępstw;
- Systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez samokształcenie, aktywny udział w specjalistycznych kursach, szkoleniach i warsztatach, bieżące studiowanie wydawnictw kryminalistycznych oraz doskonalenie posiadanych umiejętności;
- Szkolenie policjantów Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie, z zakresu techniki kryminalistycznej, ze szczególnych uwzględnieniem tematyki prowadzenia oględzin, posługiwania się przydzielonym sprzętem i środkami techniczno – kryminalistycznymi oraz optymalnego wykorzystania zabezpieczonych śladów;.
- Dbałość o stan techniczny posiadanego sprzętu oraz zgłaszanie do służby logistycznej zapotrzebowania na sprzęt, materiały i środki techniczno - kryminalistyczne dla potrzeb własnych i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej w komórce prowadzi się następującą dokumentację (wersja książkowa lub elektroniczna):
- rejestr wykonywanych czynności przez komórkę techniki kryminalistycznej,
- ewidencję sprzętu,
- ewidencję środków i materiałów,
- ewidencję zleceń na prace fotograficzne,
- rejestr pokwitowań wydania materiałów ze zdarzeń;
W zakresie realizacji zadań do walki z Przestępczością Narkotykową.
- Prowadzenie systematycznego i bieżącego rozpoznania w zakresie przestępczości narkotykowej;
- Prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych dot. narkomanii i związanej z nią przestępczością narkotykową tj. produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi;
- Koordynowanie przedsięwzięć podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie, systematyczna współpraca z policjantami tych komórek w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości narkotykowej;
- Infiltracja rozpoznanego środowiska zajmującego się przestępczością narkotykową pod kątem ujawniania zdarzeń, skali procederu i dostosowanie przedsięwzięć do zagrożenia;
- Prowadzenie analiz zagrożenia przestępczością narkotykową na terenie powiatu dąbrowskiego i na tej podstawie formułowanie zadań w stosunku do innych policjantów pionu kryminalnego;
- Współpraca z osobowymi źródłami informacji, w tym pozyskiwanie i wykorzystanie sieci kwalifikowanych źródeł informacji stosownie do aktualnych potrzeb wynikających z zagrożenia przestępczością narkotykową;
- Systematyczna współpraca z Wydziałami: Techniki Operacyjnej, Wywiadu Kryminalnego i Kryminalnym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie pod kątem realizacji zadań i wytycznych przekazywanych do realizacji w ramach przedmiotowego zagadnienia.
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji należy:
W zakresie organizacyjnym oraz koordynacyjno - nadzorczym:
- Inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zapobieganie zjawiskom patologicznym na terenie powiatu dąbrowskiego, współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi, organizacjami społecznymi oraz lokalnymi środkami masowego przekazu;
- Nadzorowanie postępowań w sprawach o wykroczenia prowadzonych przez komórki organizacyjne Komendy oraz Komisariat Policji w Szczucinie, w tym postępowań mandatowych oraz zapewnienie właściwej realizacji funkcji oskarżyciela publicznego w Sądach;
- Prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia;
- Nadzorowanie realizacji zadań przez policjantów służby prewencji w zakresie czynności wykonywanych przez komórki patrolowo - interwencyjne oraz dzielnicowych na terenie powiatu dąbrowskiego;
- Monitorowanie i ocena trafności zastosowanych rozwiązań organizacyjnych i zmian taktyki w służbie prewencji;
- Prowadzenie postępowań dyscyplinarnych oraz czynności wyjaśniających, w tym dotyczących użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej we wszystkich komórkach organizacyjnych Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Planowanie i organizowanie lokalnego doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy komórek organizacyjnych Komendy i Komisariatu Policji
w Szczucinie z zakresu zadań służby prewencji; - Obsługa i nadzór nad systemami informatycznymi i statystycznymi w służbie prewencyjnej;
- Organizacja służby prewencyjnej na terenie powiatu dąbrowskiego;
- Nadzór i organizacja służby Zespołu Przewodników Psów Służbowych;
- Organizowanie, wykonywanie, nadzór i kontrolowanie działań w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej oraz współdziałanie w tym zakresie z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi;
- Prowadzenie współpracy z Wydziałem Postępowań Administracyjnych Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz innymi jednostkami organizacyjnymi Policji w sprawach i w zakresie wynikającym z przepisów ustaw o broni i amunicji,
o ochronie osób i mienia, o usługach detektywistycznych oraz o cudzoziemcach; - Prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie w nich rozstrzygnięć (pozwoleń) w zakresie upoważnienia w sprawach wynikających z ustawy o broni i amunicji, w której określone obowiązki i kompetencje przypisano Komendantowi;
- Wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem rejestru pozwoleń na narzędzia i urządzenia, o których mowa w ustawie o broni i amunicji w zakresie przypisanym Komendantowi;
- Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania i wykonywania zadań w pomieszczeniu przeznaczonym dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz organizowanie służby i sprawowanie nadzoru nad pełnieniem służby w tym pomieszczeniu;
- Organizowanie, koordynowanie i wykonywanie zadań związanych z realizacją zaplanowanych lub zleconych konwojów lub doprowadzeń osób.
W zakresie pełnienia służby patrolowej oraz obchodowej:
- Realizacja służby patrolowej i obchodowej w celu zapewnienia porządkui bezpieczeństwa w miejscach publicznych, w środkach transportu i komunikacji publicznej oraz na terenach przywodnych;
- Przydzielanie dodatkowych sił komórkom organizacyjnym Komendyi Komisariatowi Policji w Szczucinie w oparciu o analizę stanu bezpieczeństwa.
W zakresie profilaktyki społecznej, nieletnich i patologii:
- Realizacja przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania przestępczości i demoralizacji dzieci i młodzieży, współpraca w tym zakresie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy oraz instytucjami pozapolicyjnymi;
- Ujawnianie nieletnich sprawców czynów karalnych o charakterze kryminalnym oraz okoliczności świadczących o demoralizacji;
- Zapewnienie właściwego przepływu informacji o nieletnich pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Nadzór nad Komisariatem Policji w Szczucinie w zakresie sposobu realizacji zadań dotyczących profilaktyki społecznej, nieletnich i patologii;
- Sporządzanie sprawozdań zawierających wyniki i rodzaj działań podjętych wobec nieletnich;
- Kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego wizerunku Policji oraz podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- Prowadzenie poszukiwań opiekuńczych oraz administracyjno – porządkowych czynności jednorazowych na podstawie obowiązujących przepisów w tym zakresie.
W zakresie organizacji służby i zarządzania kryzysowego:
- Organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby dyżurnej, w celu zapewnienia ciągłości pracy Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie oraz gotowości do realizacji ustawowych zadań Policji, w tym zapewnienie natychmiastowej reakcji Policji na zgłoszone zdarzenia, realizacja zadań zleconych przez dyżurnego jednostki nadrzędnej;
- Planowanie, organizowanie, kierowanie i koordynowanie przedsięwzięć oraz realizacja zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego między innymi podczas organizowanych zgromadzeń publicznych, imprez masowych, innych imprez okolicznościowych i pobytu osób podlegających szczególnej ochronie oraz zabezpieczenia przejazdów uczestników imprez masowych (kibiców);
- Gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie informacji na temat prowadzonych zabezpieczeń prewencyjnych (imprez masowych i niemasowych, wizyt VIP, zgromadzeń publicznych, protestów społecznych, przejazdów kibiców - patroli zabezpieczających), uzyskanych wyników, zaistniałych zdarzeń, w tym zbiorowych zakłóceń porządku publicznego na terenie powiatu dąbrowskiego;
- Zapewnienie wymiany informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych, sportowych i innych, generujących zaangażowanie sił policyjnych oraz współpraca w tym zakresie z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie oraz
z innymi jednostkami Policji; - Planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działańw przypadku wystąpienia szczególnych zagrożeń lub sytuacji kryzysowych a także przygotowanie do wykonywania zadań w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- Organizowanie przygotowań oraz koordynacja działań pościgowo - blokadowych;
- Nadzór nad prawidłową obsługą oraz wprowadzaniem danych do policyjnych i pozapolicyjnych systemów informatycznych w zakresie zadań planowanych, organizowanych i realizowanych w wydziale;
- Nadzorowanie dokumentowania zdarzeń w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji przez Komisariat Policji w Szczucinie, wprowadzanie danych do Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji oraz nadzór nad prawidłową i merytoryczną obsługą systemu przez Komendę;
- Sporządzanie sprawozdań z realizacji akcji, podoperacji i zabezpieczeń prewencyjnych oraz bieżąca wymiana informacji w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego z jednostkami Policji województwa małopolskiego;
- Zapewnienie gotowości do działań w przypadku wystąpienia szczególnych zagrożeń lub sytuacji kryzysowych na terenie powiatu dąbrowskiego oraz w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
- Opracowanie oraz aktualizacja „Planu działania kierownika jednostki zmilitaryzowanej Komendanta Powiatowego Policji w Dąbrowie Tarnowskiej w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”;
- Współpraca z instytucjami pozapolicyjnymi w przedmiocie realizacji zadańna rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, jak równieżw sytuacji wystąpienia zdarzenia kryzysowego, realizacja zadań obronnych na rzecz sił zbrojnych i obrony cywilnej oraz planowanie i organizowanie szkoleń w Komendzie;
- Organizowanie ćwiczeń w zakresie reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń lub w sytuacjach kryzysowych, ćwiczeń z zakresu przygotowań obronnych, a także udział w ćwiczeniach organizowanych przez podmioty pozapolicyjne;
- Udział w organizowanych zajęciach z wyszkolenia strzeleckiego;
- Koordynowanie zadań wykonywanych przez policjantów wchodzących w skład Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko – Pirotechnicznego Komendy, a także uaktualnianie obsady kadrowej tej grupy;
- Nadzór nad bronią palną i sprzętem uzbrojenia Komendy;
W zakresie służby dyżurnej:
- Zapewnienie całodobowej obsługi Stanowiska Kierowania Komendy;
- Realizacja przez służbę dyżurną Komendy zadań i obowiązków określonych w odrębnych przepisach, w szczególnośc:
a) bieżąca obsługa zdarzeń w Systemie Wspomagania Dowodzenia Policji oraz zapewnienie natychmiastowej reakcji na zgłoszone zdarzenia;
b) natychmiastowe informowanie właściwych służb, w zależności od potrzeb i rodzaju zdarzenia, o konieczności podjęcia przez nie działań;
c) bezzwłoczne dokumentowanie podjętych decyzji, wydanych i otrzymanych poleceń oraz wyznaczonych zadań i wyniku ich realizacji;
d) dostosowywanie podejmowanych działań do zaistniałej sytuacji i przewidywanego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia albo porządku publicznego;
e) realizacja zadań wynikających z planów, harmonogramów, procedur i algorytmów;
f) bieżące monitorowanie aktualnego rozmieszczenia policjantów pełniących służbę poza siedzibą Komendy;
g) bieżące informowanie Komendanta i jego zastępcy o zdarzeniach podlegających meldowaniu;
h) wyznaczanie policjanta odpowiedzialnego za kierowanie czynnościami na miejscu zdarzenia oraz wskazywanie sposobu i terminu przekazywania przez policjantów dokumentacji z wykonanych czynności;
i) prowadzenie rejestrów, ewidencji i innej dokumentacji wynikającej z przepisów lub poleceń przełożonych;
j) realizowanie zadań radiooperatora i operatora systemów informatycznych.
W zakresie Zespołu Przewodników Psów Służbowych:
- Zapobieganie wszelkim zachowaniom mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób i mienia lub naruszających porządek publiczny oraz utrzymywanie więzi ze społeczeństwem i wpływanie na wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców m.in. poprzez podejmowanie niezbędnych działań prewencyjnych;
- Używanie psa służbowego do pełnienia służby patrolowej, tropienia śladów, przeszukiwania terenu, pomieszczeń, pojazdów, przesyłek i bagaży w celu odnalezienia osób lub przedmiotów, wyszukiwania śladów pozostawionych przez ludzi, podejmowania czynności w przypadkach określonych w przepisach o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej oraz dokumentowanie tych czynności.
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego należy w szczególności:
1. Planowanie i organizowanie przedsięwzięć w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
2. Wykrywanie przestępstw oraz wykroczeń w ruchu drogowym i stosowanie wobec sprawców tych czynów przewidzianych prawem środków;
3. Analizowanie stanu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym oraz badanie przyczyn powstawania zdarzeń drogowych;
4. Dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na podległym terenie ze szczególnym uwzględnieniem udziału pieszych w wypadkach drogowych;
5. Udzielanie pomocy prawnej w zakresie przepisów ruchu drogowego Komisariatowi Policji w Szczucinie i innym uprawnionym podmiotom;
6. Realizowanie zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz procesowym zabezpieczaniem śladów i dowodów;
7. Podejmowanie i prowadzenie działań zmierzających do utrzymania płynności ruchu na drogach;
8. Prowadzenie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym podczas imprez wymagających wykorzystania dróg w sposób szczególny;
9. Prowadzenie działań zmierzających do likwidacji miejsc i zjawisk zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi w ruchu drogowym, w tym wyrażanie opinii do projektów zmian organizacji ruchu na podległym terenie oraz współdziałanie z właściwymi zarządcami dróg;
10. Realizowanie zadań związanych z kontrolą transportu drogowego (m.in. ADR, SENT, ATP, przewóz odpadów);
11. Wykonywanie czynności związanych z usuwaniem pojazdów z dróg;
12. Współdziałanie z organami administracji publicznej oraz środkami masowego przekazu na rzecz ochrony bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
13. Sprawowanie merytorycznego nadzoru nad działalnością Komisariatu Policji w Szczucinie w zakresie bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
14. Wykonywanie zadań we własnym zakresie oraz zadań przekazywanych do realizacji przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie (działania wzmożone, zabezpieczenie imprez, eskorty);
15. Prowadzenie w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego szkoleń z zakresu ruchu drogowego dla policjantów wydziału, a także innych policjantów Komendy;
16. Organizowanie działań mających na celu edukację mieszkańców powiatu dąbrowskiego (szczególnie dzieci i młodzieży szkolnej) w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg przez pieszych i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
17. Rejestrowanie w policyjnych bazach danych kart zdarzeń drogowych, zatrzymanych dowodów rejestracyjnych oraz wystawianie zaświadczeń o wpisach w ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
18. Nadzorowanie i koordynowanie pracy podległych policjantów oraz dokonywanie analizy uzyskanych przez nich wyników;
19. Prowadzenie ewidencji wykorzystywanego sprzętu specjalistycznego i pomiarowego,
20.Rejestrowanie w policyjnych bazach danych kart Mrd-5 – naruszeń w ruchu drogowym, kart informacyjnych organów orzekających, zatrzymanych praw jazdy;
21. Bieżąca współpraca z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
22. Prowadzenie czynności wyjaśniającyh i postępowań dyscyplinarnych.
Do zadań Zespołu do spraw Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
- Realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktury organizacyjnej Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie oraz analizowanie i opiniowanie propozycji zmian strukturalnych;
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Realizowanie czynności związanych ze stosunkiem służbowym policjantów i stosunkiem pracy pracowników, dla których przełożonym właściwym w sprawach osobowych lub pracodawcą jest Komendant;
- Obsługiwanie systemów informatycznych „PŁATNIK”, „SWOP”, „SESPol”,
- Prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją urlopów i zwolnień lekarskich policjantów i pracowników Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie,
- Organizacja postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do pracy na stanowiska w korpusie służby cywilnej oraz stanowiska nieobjęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
- Prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem, przygotowaniem zawodowym oraz praktyką studencką realizowaną w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
- Realizowanie spraw kadrowych policjantów i pracowników Policji w zakresie właściwości Komendanta;
- Ewidencjonowanie i wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Prowadzenie spraw dyscyplinarnych, w których przełożonym w sprawach dyscyplinarnych jest Komendant oraz przygotowywania decyzji i postanowień Komendanta w ramach prowadzonej polityki dyscyplinarnej;
- Koordynowanie i realizowanie zadań z zakresu medycyny pracy na rzecz policjantów i pracowników Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Sporządzanie dokumentacji organizacyjno – etatowej Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Realizowanie zadań związanych z opracowaniem projektów regulaminu i etatu Komendy oraz koordynowanie procesu uzgadniania projektów regulaminu i etatu Komisariatu Policji w Szczucinie, wydawanych w porozumieniu z Komendantem;
- Realizowanie zadań dotyczących kadrowego zabezpieczenia jednostki zmilitaryzowanej Komendy;
- Prowadzenie, ewidencjonowanie i koordynacja szkoleń w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego oraz prowadzenie testów sprawności fizycznej policjantów;
- Przyjmowanie i weryfikacja dokumentów dotyczących kandydatów do służby w Policji;
- Kierowanie policjantów i pracowników cywilnych, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie, na szkolenia i kursy w ramach wyznaczanych limitów;
- Organizowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – lokalnego doskonalenia zawodowego i testów sprawności fizycznej policjantów Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Koordynacja zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem klas mundurowych na podległym terenie, w tym prowadzenie testów sprawności fizycznej dla uczniów;
- Przyjmowanie i weryfikacja dokumentów dotyczących kandydatów do służby w Policji;
- Wykonywanie zadań dotyczących przyznawania zapomóg dla policjantów z funduszu nagród i zapomóg pozostających w dyspozycji Komendanta;
- Przygotowywanie dokumentacji w zakresie współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi;
- Współpraca z wydziałami merytorycznymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych.
Do zadań Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- Prowadzenie kancelarii tajnej w Komendzie;
- Prowadzenie postępowań sprawdzających, określonych w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. 2024 poz. 632) oraz kontrolnych postępowań sprawdzających wobec policjantów, pracowników, kandydatów do służby lub pracy w Komendzie;
- Koordynowanie i realizowanie zadań w zakresie udostępniania materiałów niejawnych i zwalniania od obowiązku zachowania w tajemnicy informacji niejawnych oraz zmiany lub zniesienia klauzuli tajności z materiałów niejawnych;
- Kontrolowanie stosowania przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- Prowadzenie archiwum Komendy;
- Gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, opracowywanie, ochrona i zabezpieczenie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem „B” i „BE” stanowiących zasób archiwalny Komendy;
- Udostępnianie zasobu archiwalnego uprawnionym podmiotom oraz sporządzanie zaświadczeń na podstawie dokumentacji zgromadzonej w archiwum Komendy;
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem
„B” i „BE”, której okres przechowywania upłynął, zgodnie z Jednolitym rzeczowym wykazem akt Policji; - Sprawowanie nadzoru nad procesem brakowania dokumentacji niearchiwalnej kategorii „B” oznaczonej symbolem „BC”, przeznaczonej do zniszczenia, wytworzonej w komórkach organizacyjnych Komendy;
- Sprawowanie nadzoru nad składnicami akt Komendy;
- Organizowanie i przeprowadzanie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych, zasad archiwizacji dokumentacji, a także realizowanie innych przedsięwzięć szkoleniowych i instruktażowych w tym zakresie;
- Gromadzenie i udostępnianie oświadczeń majątkowych funkcjonariuszy Policji i zobowiązanych pracowników Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Współpraca z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Instytutem Pamięci Narodowej – Komisją Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz innymi służbami i podmiotami w zakresie przewidzianym przepisami prawa;
- Prowadzenie czynności wskazanych w art. 17 ustawy o ochronie informacji niejawnych w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
- Koordynowanie, przygotowywanie i prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych w trybie rozdziału 10 ustawy o Policji;
- Prowadzenie ewidencji postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych oraz postanowień i orzeczeń dyscyplinarnych, sporządzanie analiz stanu dyscypliny służbowej oraz okresowych i doraźnych sprawozdań z tego zakresu;
- Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków;
- Koordynowanie organizacji rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków;
- Prowadzenie rejestrów skarg i wniosków oraz listów i anonimów;
- Sporządzanie sprawozdania rocznego i analiz dotyczących postępowań skargowych;
- Inicjowanie działań mających na celu eliminowanie stwierdzonych w ramach rozpatrywania skarg nieprawidłowości oraz przyczyn ich powstania;
- Opracowywanie informacji skargowych i pozaskargowych.
Do zadań Zespołu do spraw Finansów i Zaopatrzenia należy w szczególności:
W zakresie finansów:
- Przyjmowanie, kompletowanie i weryfikacja dokumentów finansowych w oparciuo „Instrukcję obiegu dokumentów finansowo – księgowych w KWP w Krakowie i jednostkach jej podległych”;
- Sporządzanie oraz generowanie w systemie SWOP dokumentów finansowych w tym między innymi: rachunków, faktur, list wypłat dodatkowych należności pieniężnych dla funkcjonariuszy i pracowników Policji;
- Planowanie i sporządzanie dokumentów finansowych w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Komendanta oraz ewidencja przyznanych należności;
- Współuczestnictwo w przygotowaniu porozumień, ich realizacji oraz rozliczaniu zgodnie z przeznaczeniem w ramach Funduszu Wsparcia Policji;
- Obsługa pieniężna wypłat z tytułu należności dochodów budżetowych z prowadzonej w jednostce gospodarki mandatowej;
- Prowadzenie postępowań w zakresie szkód dotyczących majątku jednostki;
- Wstępne przygotowywanie dokumentacji dotyczącej regresów i nawiązek celem jej przesłania do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Udział w czynnościach inwentaryzacyjnych składników majątku będących w użytkowaniu Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Prowadzenie ewidencji wydatków w zakresie nagród uznaniowych, reprezentacyjnych i okolicznościowych w celu uzgodnienia z jednostką nadrzędną;
- Organizacja działań związanych z konstrukcją budżetu zadaniowego oraz sporządzenia zbiorczych informacji dotyczących tego zagadnienia;
- Archiwizacja dokumentów finansowych w jednostce.
W zakresie gospodarki materiałowo – technicznej:
- Planowanie potrzeb w zakresie sprzętu i materiałów we wszystkich branżach gospodarki materiałowo-technicznej;
- Dystrybucja sprzętu i materiałów w poszczególnych branżach otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie ewidencji pomocniczej wszystkich składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie w zakresie gospodarki materiałowo - technicznej;
- Prowadzenie dokumentacji przychodowo - rozchodowej napojów chłodzących przysługujących policjantom i pracownikom Policji w okresie letnim;
- Sporządzanie wykazów policjantów i pracowników cywilnych uprawnionych do otrzymania wyposażenia specjalnego i środków ochrony indywidualnej, środków higieny osobistej oraz ich dystrybucja na podstawie sporządzonych rozdzielników;
- Sporządzanie imiennych wykazów policjantów, którym przysługuje równoważnik pieniężny w zamian za wyżywienie w naturze w okresie zimowym;
- Sporządzanie imiennych wykazów pracowników cywilnych, uprawnionych do otrzymywania posiłków profilaktycznych w okresie zimowym;
- Naliczenie i wypłata równoważnika pieniężnego na wyżywienie psów służbowych;
- Wykonywanie zadań związanych z realizacją usług weterynaryjnych w zakresie leczenia psów służbowych;
- Bieżący nadzór nad prawidłowym gospodarowaniem i użytkowaniem powierzonych składników majątkowych;
- Dokonywanie doraźnych zakupów materiałów eksploatacyjnych oraz drobnego wyposażenia;
- Udział w inwentaryzacji składników majątku Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Udział w likwidacji składników majątku Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie.
W zakresie transportu:
1. Prowadzenie gospodarki transportowej dla Komendy i Komisariatu Policji
w Szczucinie w zakresie określonym przepisami Komendanta Głównego Policji dla jednostki użytkującej służbowy sprzęt transportowy.
W zakresie działalności mieszkaniowej oraz obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów oraz gospodarki nieruchomościami:
1. Prowadzenie gospodarki mieszkaniowej, wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach równoważników pieniężnych i pomocy finansowej wynikających z obowiązujących przepisów; naliczanie dla uprawnionych świadczeń związanych z prawem do lokalu mieszkalnego – prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
2. Uczestniczenie w przygotowaniu umów na dostawy, wymiany, naprawy, przeglądy, konserwacje systemów/urządzeń/instalacji oraz nadzór nad czynnościami realizowanymi w ramach umów w celu zapewnienia prawidłowej eksploatacji obiektów;
3. Monitorowanie stanu technicznego budynków w tym systemów, urządzeń i instalacji oraz raportowanie nieprawidłowości do odpowiednich wydziałów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
4. Dokonywanie w uzgodnieniu z wydziałami merytorycznymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, rozpoznania cenowo - rynkowego na dostawy i usługi niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
5. Prowadzenie książek obiektów budowlanych oraz udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków;
6. Prowadzenie bieżących robót konserwująco – naprawczych i eksploatacyjnych zapewniających pełną sprawność użytkową obiektów służbowych, wykonywanych własnymi siłami, a także nadzór bezpośredni nad firmami wykonującymi roboty remontowo – budowlane, usuwającymi awarie, montującymi systemy/instalacje /urządzenia w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
7. Użytkowanie budynków zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym, w szczególności nadzór nad realizacją umów w zakresie gospodarki odpadami, prowadzenie ustaleń związanych z wycinką drzew i krzewów na terenach podległych Komendzie, w tym uczestniczenie w tworzeniu zgłoszeń do urzędów i instytucji, wykonywanie czynności związanych z koszeniem trawników oraz pielęgnacją drzew i krzewów, utrzymywanie w czystości terenów zewnętrznych podległych Komendzie, w tym w okresie zimowym dbanie o właściwy stan dróg, parkingów, chodników;
8. Utrzymanie czystości w obiektach Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie poprzez organizację, koordynację i nadzór nad pracą osób sprzątających oraz robotników gospodarczych;
9. Udział w opracowywaniu planów inwestycyjnych i remontów obiektów oraz w ich realizacji;
10. Zabezpieczenie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów (w tym planowanie i sporządzanie zapotrzebowania na dostawy w ujęciu rocznym oraz okresowym, bieżąca aktualizacja tych danych), prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę oraz przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości itp.;
11. Prowadzenie stosownych ewidencji pomocniczych oraz ewidencji wydatków;
12. Prowadzenie magazynu Komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami;
13. Udział w sporządzaniu protokołów przekazania lub przyjęcia pomieszczeń udostępnianych na terenie Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
14. Przygotowanie deklaracji podatkowych na dany rok kalendarzowy;
15. Udział w uzgadnianiu miejscowych planów ogólnych i szczegółowych zagospodarowania przestrzennego;
16. Prowadzenie wykazu stanowisk pracy służb eksploatacyjnych oraz osób obsługujących urządzenia energetyczne i elektryczne wraz z bieżącą weryfikacją ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;
17. Udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy oraz użyczenia wraz ze sporządzaniem kalkulacji stawek do umów (w zależności od zmian cen) i uaktualnianie stawek czynszu.
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
1. Przeprowadzanie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w komórkach organizacyjnych Komendy oraz Komisariatu Policji w Szczucinie;
2. Bieżące informowanie Komendanta o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń w komórkach organizacyjnych Komendy oraz w Komisariacie Policji w Szczucinie;
3. Udział w prowadzeniu postępowań dotyczących wypadków policjantów i pracowników Komendy oraz Komisariatu Policji w Szczucinie;
4. Sporządzanie i przedstawianie Komendantowi, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy w Komendzie i w Komisariacie Policji w Szczucinie;
5. Doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
6. Udział w przekazywaniu do użytkowania nowobudowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia służbowe lub pracownicze oraz urządzeń mogących mieć wpływ na warunki i bezpieczeństwo służby i pracy;
7. Przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
8. Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
9. Współpraca z podmiotami zewnętrznymi w sprawach z dziedziny bezpieczeństwa i higieny służby i pracy;
10. Uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny służby i pracy.
Do zadań Zespołu do spraw Łączności i Informatyki należy w szczególności:
- Wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem systemów teleinformatycznych w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
- Utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury i sprzętu teleinformatyki w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
- Koordynacja procesu wdrażania technik teleinformatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Eksploatacja powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania, do poziomu komisariatów;
- Utrzymywanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego oraz infrastruktury łączności w Komendzie i Komisariacie Policji w Szczucinie;
- Utrzymywanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności będących w dyspozycji Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Wykonywanie bieżących przeglądów sprzętu radiowego wraz z pomiarami instalacji antenowych samochodowych i bazowych;
- Ochrona systemów informatycznych i danych przed zagrożeniami cyfrowymi oraz realizacja zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki;
- Prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki Komendy Komisariatu Policji w Szczucinie zgodnie z zasadą rozliczalności;
- Naliczanie i uzgadnianie tabel wyposażenia w sprzęt teleinformatyczny i telekomunikacyjny dla Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Udział w przygotowywaniu projektów inwestycyjno - budowalnych oraz w procesie inwestycyjnym;
- Nadzór nad zakresem rzeczowym umów dotyczących łączności i teleinformatyki zawartych przez Komendę Wojewódzką Policji na rzecz Komendy;
- Szkolenie policjantów i pracowników Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej;
- Realizowanie zadań mobilizacyjno - obronnych w zakresie łączności i informatyki;
- Realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz systemów sygnalizacji włamania i napadu oraz utrzymywanie sprawności technicznej tej infrastruktury;
- Współpraca w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji uzyskiwanych z komórek organizacyjnych Komendy w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
- Wykonywanie czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, prowadzenie szkoleń w tym zakresie dla policjantów i pracowników Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Zgłaszanie Kierownictwu Komendy spostrzeżeń i wniosków dotyczących ochrony przeciwpożarowej;
- Bieżąca współpraca z ekspertem ds. ochrony przeciwpożarowej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie wymaganej dokumentacji pracy związanej z zakresem czynności.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo – Informacyjnych należy w szczególności:
- Wykonywanie działalności prasowo – informacyjnej, tj. informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz Komisariat Policji w Szczucinie, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych wraz z materiałami fotograficznymi, filmowymi i dźwiękowymi oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na policyjnej stronie internetowej Komendy oraz na profilach dąbrowskiej Policji w mediach społecznościowych;
- Współpraca z Zespołem Prasowym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Analiza materiałów dotyczących pracy Komendy zamieszczanych w prasie oraz reagowanie i zapobieganie nieuzasadnionej krytyce pracy policjantów Komendy, zgodnie z zasadami prawa prasowego;
- Kształtowanie i prezentowanie pozytywnego wizerunku Policji w społeczeństwie;
- Koordynowanie i udostępnianie informacji w trybie Ustawy o dostępie do informacji Publicznej oraz wykonywanie zadań wynikających z Ustawy o petycjach;
- Realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
- Organizacja i obsługa posiedzeń, konferencji, spotkań i uroczystości z udziałem kierownictwa Komendy;
- Koordynowanie działań z zakresu ochrony praw i wolności człowieka;
- Koordynowanie działań z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- Pełnienie funkcji inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego w Komendzie;
- Zastępowanie specjalisty Zespołu ds. Ochrony Informacji Niejawnych - poza czynnościami związanymi z obsługa Kancelarii Tajnej,
- Wykonywanie zadań z zakresu nieetatowego Zespołu ds. Postępowań Dyscyplinarnych.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prezydialnych należy w szczególności:
- Prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie przy użyciu elektronicznego systemu obiegu dokumentów w aplikacji SEOD Intradok oraz systemu tradycyjnego dziennika podawczego;
- Organizowanie i obsługa odpraw służbowych, spotkań oraz uroczystości okolicznościowych z udziałem kierownictwa Komendy;
- Obsługa kancelaryjno – biurowa Komendanta i I Zastępcy Komendanta Powiatowego oraz poszczególnych komórek Komendy;
- Prowadzenie zbioru przepisów służbowych jawnych oraz ich bieżąca aktualizacja, rozpowszechnianie i udostępnianie;
- Prowadzenie ewidencji pieczęci, referentek i stempli służbowych;
- Wdrażanie i doskonalenie w komórkach organizacyjnych Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie działań wizerunkowych, w tym zasad wynikających z ceremoniału policyjnego i etykiety urzędniczej;
- Kształtowanie rozwiązań usprawniających komunikację wewnętrzną w Komendzie;
- Obsługa skrytek znajdujących się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP);
- Procedowanie wniosków o przyznanie patronatu honorowego bądź udziału w komitecie honorowym Komendanta;
- Pełnienie funkcji zastępcy Inspektora Ochrony Danych w KPP Dąbrowa Tarnowska.