Do zakresu zadań Wydziału Kryminalnego należy:
W zakresie czynności Operacyjno-Rozpoznawczych:
- Zwalczanie przestępczości kryminalnej na podległym terenie oraz ograniczenie zjawisk kryminogennych poprzez ich rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie w oparciu o obowiązujące uregulowania prawne;
- Prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, w tym o :
- zabójstwa, pobicia, napady na osoby lub obiekty, w tym z użyciem broni palnej, wymuszenia rozbójnicze, uprowadzenia, podpalenia,
- przestępstwa o podłożu seksualnym,
- handel ludźmi i prostytucję,
- pedofilię oraz pornografię internetową z udziałem nieletnich,
- produkcję i obrót bronią palną oraz materiałami wybuchowymi,
- kradzieże mienia i kradzieże z włamaniem,
- kradzieże pojazdów samochodowych, obrót nimi i ich legalizację,
- fałszerstwa i kolportaż krajowych i zagranicznych środków płatniczych, papierów wartościowych, dokumentów,
- oszustwa kryminalne,
- terroryzm kryminalny,
- przestępstwa przeciwko dobrom kultury narodowej;
- Prowadzenie i organizacja rozpoznania operacyjnego w zakresie:
- podkultur młodzieżowych, w szczególności pseudokibiców, których działalność stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi i mienia,
- osób, grup i środowisk przestępczych, których zachowanie wskazuje na prowadzenie działalności przestępczej,
- zagrożenia ze strony cudzoziemców wchodzących w struktury przestępcze lub dokonujących przestępstw;
- Prowadzenie pracy operacyjnej z wykorzystaniem środków, form i metod określonych w przepisach służbowych, w tym funduszu operacyjnego;
- Prowadzenie poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości;
- Prowadzenie poszukiwań osób zaginionych oraz identyfikacja odnalezionych NN osób i NN zwłok;
- Prowadzenie poszukiwań opiekuńczych;
- Sprawowanie nadzoru nad pracą operacyjną prowadzoną przez policjantów Komisariatu Policji w Szczucinie, udzielanie im pomocy przy realizacji spraw złożonych, wielowątkowych o dużym ciężarze gatunkowym oraz przy obsłudze poważnych zdarzeń kryminalnych;
- Wdrażanie do realizacji nowych przepisów organizacyjno-prawnych dotyczących pracy operacyjnej i czuwanie nad ich właściwą realizacją;
- Współpraca w zakresie rozpoznawania i wykrywania przestępstw z komórkami organizacyjnymi Komendy i Komisariatu Policji, innymi jednostkami Policji, instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego oraz z organizacjami społecznymi;
- Współpraca z pionem Kryminalnym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie w zakresie realizacji czynności operacyjno – rozpoznawczych w tym: Wydziałem Kryminalnym, Wydziałem Techniki Operacyjnej i Wydziałem Wywiadu Kryminalnego;
- Prowadzenie współpracy z osobowymi źródłami informacji i systematyczna rozbudowa sieci kwalifikowanych źródeł informacji;
- Zapewnienie prawidłowego obiegu informacji o przestępstwach, ich sprawcach i prowadzonych postępowaniach;
- Udział w kursach i szkoleniach doskonalących dla funkcjonariuszy pionu kryminalnego;
- Prowadzenie rejestracji kryminalnej i statystyki w zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami;
- Analizowanie dynamiki, struktury i tendencji w kształtowaniu się przestępczości kryminalnej dla wypracowania i wdrożenia skutecznych metod zapobiegania i ujawniania przestępstw i ścigania ich sprawców;
- Ocena skuteczności prowadzonych działań operacyjno – rozpoznawczych oraz upowszechnianie doświadczeń praktyki w zwalczaniu przestępczości kryminalnej;
- Wnioskowanie i opiniowanie zmian legislacyjnych dotyczących problematyki pozostającej w zakresie działania służby kryminalnej.
W zakresie zadań o charakterze dochodzeniowo – śledczym:
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych, czynności sprawdzających i postępowań w sprawach nieletnich o czyny karalne oraz wykonanie czynności zleconych przez prokuratury i sądy w zakresie postępowania karnego;
- Procesowo - kryminalistyczna obsługa miejsc wystąpienia zdarzeń będących w zainteresowaniu Policji;
- Przejmowanie do prowadzenia, od podległej jednostki i komórek organizacyjnych Policji, postępowań przygotowawczych o dużej złożoności bądź znacznym ciężarze gatunkowym oraz tych, których obowiązek przejęcia wynika z odrębnych wytycznych kierownictwa Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Realizowanie zwierzchniego, szczególnego nadzoru służbowego nad poszczególnymi postępowaniami przygotowawczymi prowadzonymi przez jednostkę i komórki podległe w tym pomoc przy skomplikowanych czynnościach i realizacjach oraz koordynacja współdziałania jednostek i komórek uczestniczących w ich wykonaniu;
- Realizowanie zwierzchniego, szczególnego nadzoru służbowego nad całością czynności procesowych wykonywanych przez podległe jednostki komórki;
- Realizowanie zwierzchniego, nadzoru służbowego nad postępowaniem
z dowodami rzeczowymi w podległych jednostkach i komórkach organizacyjnych; - Realizacja zadań zleconych przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie oraz współpraca z innymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji w zakresie wykonywania czynności zleconych;
- Bieżąca współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie poprawy organizacji pracy;
- Koordynowanie pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległej jednostki organizacyjnej Policji oraz udzielanie im merytorycznego wsparcia;
- Dokonywanie ocen i analiz pracy komórek dochodzeniowo-śledczych podległej jednostki organizacyjnej Policji;
- Informowanie podległej jednostki i komórek organizacyjnych o zmianie w obowiązujących przepisach oraz podejmowanie działań mających na celu usuwanie występujących problemów interpretacyjnych;
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku prawnego (Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Urzędy Celne, Urzędy Skarbowe, itp.);
- Prowadzenie określonych przepisami rejestrów związanych z pracą dochodzeniowo-śledczą;
- Realizowanie zadań związanych z systemem elektronicznej sprawozdawczości
w Policji-SESPOL; - Inicjowanie szkolenia zawodowego policjantów oraz udział w procesie dydaktycznym.
W zakresie walki z korupcją i przestępczością gospodarczą:
- Rozpoznawanie, zapobieganie, ujawnianie i zwalczanie przestępczości gospodarczej i korupcyjnej oraz ściganie sprawców, w szczególności w zakresie przestępstw:
- skierowanych przeciwko mieniu będącemu przedmiotem obrotu gospodarczego,
- dokonywanych w obrocie bankowym i kapitałowym,
- oszustw związanych z obrotem gospodarczym,
- podatkowych,
- przemytniczo-dewizowych i innych związanych z obrotem gospodarczym z zagranicą,
- naruszających własność praw autorskich,
- przestępstwa płatnej protekcji,
- w wykorzystaniu środków unijnych,
- oszustw internetowych,
- oszustw o charakterze ubezpieczeniowym;
- Prowadzenie rozpoznania ekonomicznego, jego poszerzanie i stała aktualizacja, monitorowanie nowych form przestępczości korupcyjnej i gospodarczej przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych źródeł informacji;
- Systematyczne analizowanie struktury i dynamiki przestępczości korupcyjnej i gospodarczej, śledzenie wszystkich sygnałów o nieprawidłowych przejawach życia gospodarczego i wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- Poszerzanie rozpoznania operacyjnego, przede wszystkim w zakresie pozyskiwania osobowych źródeł informacji typowanych zagrożonych miejsc
i środowisk czynami zabronionymi; - Organizowanie, koordynowanie i prowadzenie nadzoru nad działaniem pracowników pionu kryminalnego w jednostce podległej w zakresie w/wym. przestępstw oraz pomoc w opracowywaniu planów operacyjnych i prowadzenie rozpoznania operacyjnego;
- Prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze i korupcji, na zasadach obowiązujących w pionie dochodzeniowo – śledczym;
- Współdziałanie z innymi organami ochrony porządku prawnego (Straż Graniczna, Żandarmeria Wojskowa, Urzędy Celne, Urzędy Skarbowe, itp.);
- Ustalanie składników majątkowych niezbędnych do zabezpieczenia wykonania kar oraz środków karnych i roszczeń o charakterze majątkowym;
- Przejmowanie do dalszego prowadzenia od podległej jednostki Policji postępowań przygotowawczych o dużej złożoności i zawiłości, a także
o wyższym ciężarze gatunkowym w sprawach o przestępstwa gospodarcze
i korupcyjne.
W zakresie Techniki Kryminalistycznej:
- Dbanie o właściwy poziom i odpowiednie wykorzystanie metod i środków techniczno – kryminalistycznych przy ujawnianiu, utrwalaniu i zabezpieczeniu śladów i dowodów rzeczowych na oględzinach miejsc zdarzeń, osób i rzeczy w ramach grup operacyjno – procesowych;
- Kryminalistyczna obsługa sekcji zwłok, eksperymentów procesowych, wizji lokalnych, przeszukań, okazań i innych czynności o charakterze procesowym lub operacyjnym;
- Sporządzanie dokumentacji techniczno – poglądowej (fotograficznej, zapisów video, szkiców) z oględzin i innych czynności;
- Wykonywanie reprodukcji fotograficznej zabezpieczonych dokumentów, zdjęć dowodów rzeczowych oraz zdjęć osób;
- Dokonywanie oględzin laboratoryjnych osób i rzeczy w celu ujawnienia i zabezpieczenia śladów kryminalistycznych;
- Daktyloskopowanie zwłok o nieustalonej tożsamości oraz przeprowadzanie wywiadów daktyloskopijnych;
- Współdziałanie z funkcjonariuszami komórek dochodzeniowo – śledczych w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania śladów i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych, poprzez:
- udzielanie konsultacji w przedmiocie właściwego określenia zakresu badań zabezpieczonych śladów, stosownie do istniejących w konkretnym postępowaniu potrzeb, prawidłowego formułowania pytań do biegłego, gromadzenia odpowiedniego materiału porównawczego, a także wymogów przy pakowaniu i przesyłaniu materiałów do ekspertyzy,
- w trudniejszych przypadkach udzielenie pomocy w typowaniu i pobieraniu materiału porównawczego,
- ocenę skompletowanych do badań materiałów, pod względem ich ilości i jakości – w przypadkach nie budzących wątpliwości przeprowadzenie eliminacji grupowej w celu zawężenia ilości materiału do uzasadnionych rozmiarów,
- sporządzanie notatek pooględzinowych;
- Uczestniczenie w działaniach zapobiegawczych poprzez przekazywanie przełożonym, na podstawie doświadczenia z bieżącej pracy, uwag i wniosków dotyczących okoliczności sprzyjających popełnieniu przestępstw;
- Systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez samokształcenie, aktywny udział w specjalistycznych kursach, szkoleniach i warsztatach, bieżące studiowanie wydawnictw kryminalistycznych oraz doskonalenie posiadanych umiejętności;
- Szkolenie policjantów Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie, z zakresu techniki kryminalistycznej, ze szczególnych uwzględnieniem tematyki prowadzenia oględzin, posługiwania się przydzielonym sprzętem i środkami techniczno – kryminalistycznymi oraz optymalnego wykorzystania zabezpieczonych śladów;.
- Dbałość o stan techniczny posiadanego sprzętu oraz zgłaszanie do służby logistycznej zapotrzebowania na sprzęt, materiały i środki techniczno - kryminalistyczne dla potrzeb własnych i Komisariatu Policji w Szczucinie;
- Niezależnie od ogólnie obowiązującej dokumentacji kancelaryjnej w komórce prowadzi się następującą dokumentację (wersja książkowa lub elektroniczna):
- rejestr wykonywanych czynności przez komórkę techniki kryminalistycznej,
- ewidencję sprzętu,
- ewidencję środków i materiałów,
- ewidencję zleceń na prace fotograficzne,
- rejestr pokwitowań wydania materiałów ze zdarzeń;
W zakresie realizacji zadań do walki z Przestępczością Narkotykową.
- Prowadzenie systematycznego i bieżącego rozpoznania w zakresie przestępczości narkotykowej;
- Prowadzenie działań operacyjnych ukierunkowanych na wsparcie procesu wykrywczego w prowadzonych postępowaniach przygotowawczych dot. narkomanii i związanej z nią przestępczością narkotykową tj. produkcji i obrotu narkotykami oraz innymi środkami odurzającymi;
- Koordynowanie przedsięwzięć podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Komendy i Komisariatu Policji w Szczucinie, systematyczna współpraca z policjantami tych komórek w zakresie ujawniania i zwalczania przestępczości narkotykowej;
- Infiltracja rozpoznanego środowiska zajmującego się przestępczością narkotykową pod kątem ujawniania zdarzeń, skali procederu i dostosowanie przedsięwzięć do zagrożenia;
- Prowadzenie analiz zagrożenia przestępczością narkotykową na terenie powiatu dąbrowskiego i na tej podstawie formułowanie zadań w stosunku do innych policjantów pionu kryminalnego;
- Współpraca z osobowymi źródłami informacji, w tym pozyskiwanie i wykorzystanie sieci kwalifikowanych źródeł informacji stosownie do aktualnych potrzeb wynikających z zagrożenia przestępczością narkotykową;
- Systematyczna współpraca z Wydziałami: Techniki Operacyjnej, Wywiadu Kryminalnego i Kryminalnym Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie pod kątem realizacji zadań i wytycznych przekazywanych do realizacji w ramach przedmiotowego zagadnienia.
Naczelnik Wydziału:
podinsp. Grzegorz Bieś
Zastępca Naczelnika:
podinsp. Jerzy Karaś
Kierownik Zespołu Dochodzeniowo - Śledczego:
st. asp. Janusz Moździerz
Do zakresu zadań Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego należy:
W zakresie służby patrolowo-interwencyjnej, dzielnicowych i wykroczeń:
- Zapewnienie mieszkańcom powiatu bezpieczeństwa życia, zdrowia oraz mienia poprzez analizowanie, planowanie i prowadzenie działań zapobiegających przestępczości, służb patrolowo-obchodowych, przedsięwzięć profilaktyczno-prewencyjnych, celem dostosowania jej do występujących zagrożeń;
- Kształtowanie właściwych warunków współpracy ze Strażą Graniczną, Strażą Leśną, instytucjami, organizacjami, organami samorządowymi, społecznymi, oświatowymi oraz innymi specjalistycznymi formacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa obywateli;
- Prowadzenie analiz stanu zagrożenia zjawiskami przestępczości i patologii społecznej w celu wypracowania modelowych rozwiązań i propagowanie sposobów ograniczania i skutecznego zapobiegania przestępczości;
- Koordynowanie, organizowanie i realizowanie służby patrolowo-obchodowej;
- Współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi Komendy i Komisariatem Policji w Szczucinie przy realizacji zadań zapobiegających przestępczości;
- Sprawowanie ogólnego nadzoru nad realizacją zagadnień prewencyjnych
w podległych komórkach organizacyjnych Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy i jednostce terenowej oraz wypracowywanie jednolitego systemu organizacji i prowadzonej dokumentacji; - Realizowanie spraw o charakterze ogólno – organizacyjnym zleconych przez kierownictwo Komendy;
- Organizacja, realizacja oraz nadzór nad przedsięwzięciami z zakresu zapobiegania przestępczości, w tym przestępczości nieletnich i patologii społecznej oraz wykrywania sprawców już popełnionych przestępstw, czynów karalnych i wykroczeń;
- Merytoryczny nadzór nad problematyką wykroczeń. Organizacja pracy oskarżycieli publicznych w sądzie w sprawach o wykroczenia;
- Realizowanie doprowadzeń oraz organizowanie doprowadzeń na potrzeby własne oraz uprawnionych organów i instytucji;
- Sprawowanie nadzoru nad utrzymaniem i efektywnym wykorzystaniem psów służbowych w patrolach i miejscach zdarzeń;
- Nadzór nad działaniem Nieetatowej Grupy Rozpoznania Minersko-Pirotechnicznego;
- Merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez policjantów prewencji
w Komisariacie Policji w Szczucinie ; - Przyjmowanie osób w sprawach skarg i wniosków, udzielanie informacji
i wyjaśnień, rozpatrywanie oraz przeprowadzanie czynności wyjaśniających
w zakresie dot. Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego; - Prowadzenie czynności wyjaśniających i postępowań dyscyplinarnych przez policjantów wyznaczonych na rzeczników dyscyplinarnych;
- Udzielanie wszechstronnej pomocy osobom pokrzywdzonym, a także informowanie zainteresowanych o sposobie rozwiązywania danego problemu;
- Koordynowanie czynności podejmowanych w związku z procedurą Niebieskiej Karty;
- Koordynowanie czynności w ramach współpracy z kuratorami w sprawie osób dozorowanych skazanych za przestępstwa z użyciem przemocy lub groźby bezprawnie;
- Ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji publicznej;
- Wprowadzanie wymaganych danych do Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji.
W zakresie zadań sztabowych, organizacji służby i zarządzania kryzysowego:
- Planowanie, dyslokowanie i ewidencjonowanie służby w Systemie Wspomagania Dowodzenia SWD;
- Kierowanie i koordynacja siłami policyjnymi w trakcie organizowanych działań, akcji i operacji;
- Organizowanie i koordynowanie przygotowań do działań pościgowo-blokadowych;
- Organizowanie służby dyżurnych Komendy, w celu zapewnienia ciągłości pracy jednostki i gotowości do realizacji ustawowych zadań Policji, w tym zapewnienie natychmiastowej reakcji Policji na zgłoszone zdarzenia, realizacja zadań zleconych przez dyżurnego jednostki nadrzędnej, koordynacja i nadzór nad działaniami służb jednostki podległej kierowanie pracą na Stanowisku Kierowania;
- Organizowanie akcji i operacji policyjnych oraz opracowywanie planów tych działań oraz koordynacja sił, w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego podczas imprez masowych, zgromadzeń, manifestacji oraz innych wystąpień o charakterze masowym;
- Organizowanie zabezpieczenia imprez masowych oraz wizyt delegacji VIP;
- Prowadzenie Powiatowego Punktu Kontaktowego do spraw imprez masowych;
- Nadzór nad funkcjonowaniem Policyjnego Rejestru Imprez Masowych;
- Organizowanie oraz udział w zabezpieczeniach przejazdów kibiców przez teren powiatu, przy ścisłej współpracy z Policją z sąsiednich powiatów;
- Nadzór nad prawidłowością realizacji zadań w zakresie osób objętych zakazem wstępu na imprezy masowe;
- Współpraca z przewoźnikami realizującymi przejazdy kibiców oraz klubami sportowymi i innymi podmiotami w tym zakresie;
- Opracowywanie bieżących decyzji kierownika jednostki do działań w warunkach zbiorowego zakłócenia ładu i porządku publicznego w sytuacjach kryzysowych;
- Zapewnienie gotowości jednostki do działań kryzysowych i obronnych;
- Opracowywanie i systematyczne aktualizowanie planów dotyczących potencjalnych stanów kryzysowych w warunkach zbiorowego zakłócenia porządku publicznego, awarii technicznych lub klęsk żywiołowych;
- Realizacja postanowień Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie w sprawie stanów nadzwyczajnych i alarmowania jednostek; przeprowadzanie z polecenia Komendanta ćwiczebnych alarmów;
- Współpraca z organizacjami wojskowymi, sztabami kryzysowymi i administracją państwową, w przedmiocie realizacji zadań w przypadku wystąpienia katastrof naturalnych i awarii technicznych oraz zadań obronnych na rzecz sił zbrojnych i obrony cywilnej;
- Reprezentowanie Komendanta w sprawach kryzysowych i obronnych przed terenowymi organami administracji państwowej i instytucjami państwowymi oraz organami samorządu terytorialnego, a zwłaszcza przed właściwymi terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodowej;
- Organizowanie ćwiczeń dowódczo-sztabowych Komendy;
- Organizowanie ochrony i obrony obiektów Komendy oraz sprawowanie nadzoru nad skutecznością takiej ochrony;
- Utrzymywanie w gotowości i nadzór nad działaniem Nieetatowej Grupy Realizacyjnej ATK;
- Opracowanie informacji, analiz i sprawozdań dla potrzeb własnych oraz jednostek nadrzędnych.
W zakresie zadań bezpieczeństwa ruchu drogowego należy:
- Analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym, określanie tendencji w tym zakresie i przygotowanie polityki przeciwdziałania takim zagrożeniom na drogach;
- Inspirowanie, tworzenie i realizowanie, we współdziałaniu z samorządami, placówkami oświatowymi, lokalnymi mediami i innymi zainteresowanymi podmiotami programów prewencyjnych ukierunkowanych na:
- edukację społeczności powiatu w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg
i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania komunikacyjnego dzieci i młodzieży szkolnej, - zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji
o zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu i porządkowi
w ruchu drogowym, a także tworzenia warunków umożliwiających natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia, - kreowania w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz podejmowanie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku na drogach;
- Przygotowanie organizacji, nadzoru i kontroli działań w zakresie pełnienia służby na drogach przez policjantów oraz realizacja zadań zleconych w tym zakresie;
- Planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań
w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa na drogach podczas organizowanych imprez masowych, protestów społecznych i innego wykorzystywania dróg w sposób szczególny; - Inicjowanie działań innych ogniw i wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych m.in. poprzez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
- Ujawnianie, ściganie sprawców wykroczeń, organizowanie wykonywanie
i koordynacja działań ogniw Komendy w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń drogowych oraz współdziałanie na terenie powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w zakresie lokalnej polityki zapobiegania, ujawniania i ścigania sprawców takich wykroczeń; - Realizacja zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz procesowym zabezpieczeniem śladów i dowodów;
- Współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z organami ochrony prawnej, a także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej
i edukacji z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi oraz mediami; - Realizowanie zadań z zakresu inżynierii ruchu drogowego w tym:
- bieżące i okresowe oceny stanu dróg i ich oznakowania zwłaszcza pojawiających się zagrożeń i utrudnień w ruchu,
- typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i minimalizowanie występujących tam zagrożeń,
- współdziałanie z zarządzającymi drogami w zakresie ich zimowego i letniego utrzymania,
- opiniowanie projektów organizacji ruchu i wykorzystywania dróg w sposób szczególny oraz kontrola faktycznej organizacji ruchu lub zabezpieczenia robót drogowych;
- Czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań trzeźwości
urządzeniami elektronicznymi przez podległych funkcjonariuszy; - Realizowanie ustawowych zadań Policji w zakresie ruchu drogowego poprzez:
- prowadzenie wymaganych rejestracji w policyjnych bazach danych,
- szkolenia osób upoważnionych do kontroli ruchu drogowego, przygotowanie
i ewidencjonowanie ich uprawnień, - pilotowanie pojazdów ponadgabarytowych, osób objętych ochroną itp.,
- wnioskowanie o skierowanie na badania psychologiczne, badania lekarskie kierowców w przypadkach przewidzianych w odrębnych przepisach;
- Wykonywanie zleconych kontroli i ocen funkcjonowania podległej Komendzie jednostki w zakresie realizacji zadań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- Planowanie i organizacja działań własnych oraz koordynacja działań innych ogniw i jednostek na rzecz porządku i bezpieczeństwa na drogach w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych.
Naczelnik Wydziału:
kom. Jacek Wójcik
Zastępca Naczelnika Wydziału:
kom. Mateusz Gnat
Kierownik Referatu Ruchu Drogowego:
asp.szt. Michał Białkowski
Kierownik Ogniwa Patrolowo - Interwencyjnego:
asp.szt. Jarosław Czupryna
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prasowo – Informacyjnych należy:
- Informowanie środków masowego przekazu o działaniach podejmowanych przez Komendanta, przedsięwzięciach realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy oraz przez podległą jej jednostkę, również poprzez przygotowywanie oraz przekazywanie komunikatów prasowych, materiałów fotograficznych, filmowych i dźwiękowych oraz zamieszczanie przygotowanych materiałów na policyjnej stronie internetowej Komendy;
- Udzielanie ogólnopolskim oraz zagranicznym środkom masowego przekazu informacji o problemach i zagadnieniach dotyczących funkcjonowania Policji na terenie powiatu przy czym zakres i forma udzielania takich informacji wymaga każdorazowo akceptacji rzecznika prasowego komendanta wojewódzkiego Policji;
- Udzielanie odpowiedzi na zgłaszane pytania prasowe, a także po uzgodnieniu z rzecznikiem komendanta wojewódzkiego Policji udzielanie odpowiedzi na krytykę prasową, której poddany jest Komendant, komórki organizacyjne Komendy oraz podległa jej jednostka;
- Koordynowanie i udzielanie pomocy merytorycznej w przekazywaniu informacji środkom masowego przekazu przez komórki organizacyjne Komendy oraz podległą jej jednostkę;
- Współuczestniczenie w kształtowaniu strategii i koncepcji działań informacyjnych na terenie powiatu, dotyczących przedsięwzięć podejmowanych przez Policję w celu rozwiązywania najważniejszych problemów w zakresie patologii społecznej, zjawisk kryminogennych, profilaktyki i kontaktów ze społeczeństwem również poprzez współpracę z samorządami, organami administracji publicznej, szkołami, organizacjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie promowania bezpieczeństwa i porządku publicznego, edukacji, profilaktyki wychowawczej i prewencji kryminalnej.
- Realizowanie zadań z zakresu komunikacji wewnętrznej;
- Współuczestniczenie w badaniach społecznych prowadzonych na potrzeby właściwej komendy wojewódzkiej Policji i innych jednostek organizacyjnych Policji;
- Koordynowanie procesu opracowywania materiałów dotyczących Komendy
i jednostki podległej z poszczególnych komórek organizacyjnych oraz nadzorowanie wprowadzania bieżącej informacji do Biuletynu Informacji Publicznej; - Prowadzenie strony internetowej Komendy.
- Realizacja wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
Rzecznik prasowy Komendanta Powiatowego Policji w Dąbrowie Tarnowskiej:
asp.szt. Ewelina Fiszbain
Do zakresu zadań Zespołu do spraw Kadr i Szkolenia należy:
- Realizowanie decyzji Komendanta w zakresie tworzenia i doskonalenia struktur organizacyjnych Komendy oraz jednostki podległej.
- Prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie dla Komendanta decyzji administracyjnych w I instancji w sprawach wynikających ze stosunku służby (pracy) policjantów (pracowników) Komendy i jednostki podległej.
- Prowadzenie spraw ze stosunku służbowego (pracy) innych niż wymienione w pkt 2, w tym prowadzenie akt osobowych policjantów (pracowników) cywilnych Komendy
i jednostki podległej. - Monitorowanie toczących się postępowań dyscyplinarnych wszczynanych przez Komendanta.
- Realizowanie, w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych, naboru do szkół policyjnych w ramach limitów wyznaczanych przez te szkoły.
- Organizowanie – zgodnie z decyzjami Komendanta – doskonalenia zawodowego, wyszkolenia strzeleckiego i wychowania fizycznego w Komendzie i jednostce podległej.
- Wydawanie dokumentów służbowych policjantom i pracownikom oraz obsługiwanie systemów informatycznych: „KADRA” oraz Systemu Wspomagania Obsługi Policji „SWOP”.
- Sporządzanie sprawozdań okresowych i doraźnych w sprawach wchodzących
w zakres działania komórki. - Prowadzenie dokumentacji związanej z ewidencją urlopów i zwolnień lekarskich policjantów i pracowników cywilnych.
- Prowadzenie programu „PŁATNIK” oraz wydawanie stosownych dokumentów.
- Prowadzenie dokumentacji związanej ze stażem, doskonaleniem zawodowym oraz praktyką studencką.
- Prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych dotyczących kandydatów ubiegających się o przyjęcie do pracy w Komendzie.
- Prowadzenie rejestrów dotyczących skarg i wniosków oraz ich rozpatrywanie zgodnie z dekretacją.
- Wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy.
Ekspert Zespołu do spraw Kadr i Szkolenia:
kom. Bartłomiej Okrzesa
Do zakresu zadań Zespołu Finansów i Zaopatrzenia należy:
W zakresie finansów:
- Udział w planowaniu wielkości limitu finansowego na dany rok budżetowy oraz analiza jego wykonania zgodnie z prowadzoną ewidencją wydatków budżetowych;
- Organizowanie działań związanych z konstrukcją budżetu w układzie zadaniowym;
- Sprawdzanie zgodności z obowiązującymi przepisami wystawianych przez biegłych rachunków i faktur, naliczanie podatku dochodowego od tych należności, kompletowanie dokumentacji niezbędnej do ich realizacji finansowej , ewidencja i analiza wydatków w tym zakresie;
- Rozliczanie należności z tytułu: dojazdów do służby, delegacji, należności na rzecz osób wzywanych oraz należności do utrzymania psów służbowych;
- Obsługa kasowa Komendy obejmująca:
- przyjmowanie wpłat gotówkowych,
- wypłaty gotówkowe należności przekazanych do realizacji w ramach rozrachunków między jednostkami oraz rozliczanie wypłaconych list w Wydziale Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie,
- przyjmowanie i rozliczanie mandatów gotówkowych;
- Sprawdzanie pod względem formalno-rachunkowym dokumentów (rachunków, faktur, list należności/ przekazywanych do realizacji finansowej do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Realizowanie w ramach funduszu celowego - „Funduszu Wsparcia Policji” zgodnie z przeznaczeniem wydatków na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego, prowadzenie sprawozdawczości z celowego wykorzystania otrzymanych środków;
- Przygotowywanie porozumień zawieranych z podmiotami - w ramach Funduszu Wsparcia Policji, realizacja wydatków zgodnie z ich przeznaczeniem, sprawdzanie faktur i rachunków pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz współuczestnictwo w rozliczaniu porozumień dotyczących patroli i nagród;
- Przeprowadzanie czynności inwentaryzacyjnych składników majątkowych pozostających w użytkowaniu Komendy;
- Ewidencjonowanie, przygotowywanie, dokumentacji i realizacja postępowań dotyczących szkód powstałych w majątku Komendy;
- Prowadzenie postępowań regresowych oraz spraw związanych z zasądzanymi wyrokami i nawiązkami;
- Terminowe sporządzanie rachunków za asysty komornicze oraz ich przekazywanie do Wydziału Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
W zakresie eksploatacji sprzętu transportowego:
- Prowadzenie ewidencji pomocniczej sprzętu transportowego Komendy w książce ewidencji indywidualnej sprzętu transportowego;
- Wystawianie i przechowywanie miesięcznych książek kontroli pracy sprzętu transportowego dla wszystkich pojazdów użytkowanych w Komendzie;
- Dokumentowanie przebiegu pojazdów w książkach będących dowodem technicznym sprzętu transportowego;
- Miesięczne rozliczanie pojazdów Komendy z wykonanego przebiegu i zużytego paliwa – przygotowywanie protokołów szkód w przypadku stwierdzenia przepałów;
- Sporządzanie i przekazywanie do Wydziału Transportu Komendy Wojewódzkiej Policj w Krakowie miesięcznych sprawozdań ze zużycia materiałów pędnych i smarów;
- Prowadzenie książki ewidencji przychodów ilościowo-wartościowych materiałów pędnych i smarów;
- Przygotowywanie do rozliczenia faktur za materiały pędne i smary zakupione na potrzeby Komendy;
- Przygotowanie planu potrzeb i wydawanie zleceń na wykonanie przeglądów pojazdów;
- Zlecanie resortowym oraz ogólnodostępnym stacjom obsługi wykonania napraw
i obsługi pojazdów Komendy; - Prowadzenie punktu obsługi technicznej zwanego dalej „POT” lub przygarażowego stanowiska obsługowo – naprawczego zwanego dalej „PSON”;
- Wykonywanie w POT lub PSON drobnych napraw;
- Utrzymywanie magazynu drobnych części zamiennych i akcesoriów oraz materiałów eksploatacyjnych;
- Występowanie do komórki transportu jednostki nadrzędnej w celu zaopatrzenia magazynu w niezbędne części i akcesoria;
- Dokonywanie drobnych zakupów akcesoriów oraz zlecanie usług wynikających
z sytuacji awaryjnych; - Prowadzenie gospodarki ogumieniem pojazdów jednostki Komendy – przechowywanie opon zimowych i letnich, zlecanie usług wulkanizacyjnych, występowanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie z zapotrzebowaniem na opony;
- Przygotowywanie do rozliczenia faktur za zakupione na potrzeby Komendy części zamienne, akcesoria oraz zlecone usługi naprawy sprzętu transportowego;
- Przekazywanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie informacji o wypadkach, kolizjach lub innych uszkodzeniach sprzętu transportowego użytkowanego w Komendzie;
- Prowadzenie ewidencji zaistniałych wypadków i kolizji służbowego sprzętu transportowego w przeznaczonych do tego celu książkach;
- Przygotowanie dokumentów i zgłaszanie szkód w zakładach ubezpieczeniowych;
- Organizowanie oględzin pojazdów uszkodzonych (poza szkodami zgłoszonymi
w firmach ubezpieczeniowych); - Sporządzanie i przesyłanie do Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie protokołów szkód;
- Przygotowanie danych umożliwiających dokonanie należnych opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska w zakresie związanym ze spalaniem;
- Uczestniczenie, gdy wymagają tego lokalne uwarunkowania, w opracowaniu specyfikacji istotnych warunków postępowań przetargowych na dostawy paliw oraz parkowanie pojazdów zabezpieczonych przez Policję;
- Wydawanie zaświadczeń do prowadzenia służbowego sprzętu transportowego dla policjantów i pracowników Komendy. Prowadzenie ewidencji wydanych dokumentów.
W zakresie obsługi technicznej i eksploatacyjnej obiektów:
- Uczestniczenie w przygotowaniu, zawieraniu i realizacją umów na dostawy i usługi:
- dostaw energii elektrycznej, gazu, energii cieplnej,
- dostaw wody i odprowadzenia ścieków,
- wywozu nieczystości stałych i płynnych,
- usług kominiarskich,
- innych usług specjalistycznych wymaganych dla właściwej eksploatacji obiektów,
- gazu;
Zakłada się, że umowy będą zawierane przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie przy udziale Komendanta;
- Prowadzenie bieżących robót konserwacyjno-naprawczych i eksploatacyjnych
w obiektach:
- wykonywanie przeglądów, badań, konserwacji, napraw instalacji i innych urządzeń,
- udział w okresowych przeglądach i kontrolach stanu technicznego budynków,
- użytkowanie budynków zgodnie z ich przeznaczeniem, wymaganiami ochrony środowiska oraz utrzymanie w należytym stanie technicznym i estetycznym,
- zlecanie usług w porozumieniu z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie w zakresie bieżących napraw;
- Prowadzenie książek obiektów budowlanych;
- Udział w opracowaniu planów remontów eksploatacyjnych obiektów;
- Udział w opracowaniu planów inwestycyjnych;
- Realizacja i nadzór nad zadaniami w zakresie bezpieczeństwa pożarowego;
- Zabezpieczanie materiałowe dla prowadzenia bieżącej eksploatacji obiektów poprzez
zakup drobnych materiałów do konserwacji i środków czystości dla podległych służb
eksploatacyjno – gospodarczych; - Prowadzenie ewidencji i dokumentacji rozliczeniowej zakupionych przez Komendę
i przejętych od Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie materiałów do konserwacji, narzędzi, środków czystości, opału itp.; - Prowadzenie ewidencji wydatków;
- Nadzór nad pracownikami służb eksploatacyjnych;
- Udział w przygotowaniu projektów umów najmu, dzierżawy, użyczenia na administrowanie budynkami mieszkalnymi, negocjowanie warunków, propozycji płatności;
- Udział w realizacji umów na podległym terenie;
- Udział w sporządzaniu kalkulacji stawek do umów w zależności od zmian cen;
- Opisywanie pod względem merytorycznym i cyfrowym faktur wystawionych przez administratora;
- Przygotowanie deklaracji podatkowych (podatek od nieruchomości) na dany rok kalendarzowy.
W zakresie gospodarki materiałowo – technicznej:
- Planowanie potrzeb w zakresie sprzętu i materiałów techniki policyjnej oraz sprzętu techniki biurowej;
- Dystrybucja sprzętu i materiałów otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Prowadzenie ewidencji pomocniczej w przeznaczonych do tego celu kartotekach lub książkach;
- Prowadzenie kart ewidencyjnych sprzętu;
- Planowanie potrzeb w zakresie druków i formularzy policyjnych pochodzących
z zaopatrzenia centralnego i wykonywanych w pracowni poligraficznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz druków ogólnego przeznaczenia, tzw. akcydensowych; - Planowanie potrzeb w zakresie materiałów kancelaryjno – biurowych;
- Dystrybucja druków i materiałów otrzymanych z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie oraz ich właściwe ewidencjonowanie;
- Zgłaszanie potrzeb rzeczowo-finansowych z zakresu gospodarki mundurowo –żywnościowej;
- Prowadzenie ewidencji przychodowo – rozchodowej środków żywności;
- Sporządzanie wykazów policjantów uprawnionych do otrzymywania wyposażenia specjalnego, odzieży roboczej i ochronnej oraz środków ochrony indywidualnej
w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych; - Pobieranie z magazynu Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie środków higieny osobistej oraz ich podział na podstawie rozdzielnika;
- Sporządzanie wykazów policjantów, którym przysługiwała będzie norma wyżywienia w okresie zimowym;
- Naliczanie i wypłata równoważnika pieniężnego na wyżywienie psów służbowych;
- Wykonywanie zadań związanych z realizacją usług weterynaryjnych w zakresie leczenia psów służbowych;
- Sprawowanie nadzoru w zakresie realizacji usług żywienia;
- Ustalanie spraw organizacyjnych związanych z zapewnieniem posiłków profilaktycznych i napojów dla pracowników Policji;
- Sporządzanie i aktualizacja tabel należności na sprzęt kwaterunkowy;
- Pisemne składanie zamówień w zakresie sprzętu i wyposażenia kwaterunkowego oraz zaopatrzenia medycznego, prowadzenie ewidencji pomocniczej w tym zakresie;
- Sprawowanie nadzoru nad powierzonym mieniem oraz odpowiedzialność materialna za powierzone składniki majątkowe.
W zakresie działalności socjalno – mieszkaniowej:
- Obsługa komisji mieszkaniowych:
- opiniodawczej z zakresu przydziału lokali mieszkalnych będących w dyspozycji Komendanta,
- wykonawczej w sprawie wykonywania prawomocnych decyzji administracyjnych polegających na eksmisji najemców z zajmowanych lokali mieszkalnych pozostających w dyspozycji Komendy,
- w zakresie sporządzania i aktualizacji regulaminów pracy Komisji, organizowanie posiedzeń i działania Komisji oraz sporządzania pełnej dokumentacji z prac Komisji;
- Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie uprawnień mieszkaniowych policjantów i emerytów policyjnych;
- Sporządzanie decyzji administracyjnych w zakresie uprawnień mieszkaniowych policjantów i emerytów policyjnych;
- Sporządzanie list należności związanych z prawem do lokalu;
- Prowadzenie ewidencji wydatków w zakresie niezbędnym do ustalenia powstania obowiązku podatkowego;
- Prowadzenie pełnej dokumentacji lokali mieszkalnych będących w dyspozycji Komendy, potrzeb mieszkaniowych policjantów i emerytów policyjnych;
- Czynności związane z realizacją zadań w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracowników Policji oraz Funduszu Socjalnego Emerytów Rencistów Policyjnych:
- planowanie i sporządzanie dokumentów finansowych (między innymi umów, wykazów świadczeń) na podstawie złożonych i przechowywanych dokumentów pracowników oraz ewidencja przyznanych należności,
- prowadzenie rejestru świadczeń do celów podatkowych,
- organizowanie posiedzeń komisji przyznającej świadczenia,
- przyjmowanie, sprawdzanie i ewidencjonowanie wniosków emerytów i rencistów policyjnych ubiegających się o świadczenie socjalne;
- Przyjmowanie, weryfikacja oraz ewidencjonowanie dopłat do wczasów funkcjonariuszy i członków ich rodzin;
- Kompletowanie i weryfikacja dokumentów będących podstawą do wypłaty pomocy finansowych wypłacanych z Funduszu Prewencyjnego PZU;
- Organizowanie posiedzeń komisji ds. opiniowania wniosków o zapomogi przydzielane z funduszu Komendanta oraz sporządzanie protokołów.
W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
- Realizowanie zadań związanych z bezpieczeństwem i higieną służby/pracy policjantów i pracowników Policji oraz planowanie i realizacja wydatków finansowych w tym zakresie;
- Bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- Sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny służby/pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków służby/pracy;
- Udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny służby/pracy w tych założeniach i dokumentacji;
- Udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy mających wpływ na warunki służby/pracy i bezpieczeństwo pracowników;
- Udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby/pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby/pracy;
- Opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny służby/pracy na poszczególnych stanowiskach służby/pracy;
- Udział w prowadzeniu postępowań powypadkowych dotyczących wypadków policjantów i pracowników;
- Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, a także wypadków pozostających w związku z pełnieniem służby;
- Inicjowanie, wdrażanie i doradztwo w zakresie stosowanie przepisów pracy oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną służbą/pracą;
- Doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
- Współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny służby/pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
- Współdziałanie z Komendą Wojewódzką Policji w Krakowie oraz lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników;
- Współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
- podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby/pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
- podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków służby/pracy;
- Inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny służby/pracy oraz ergonomii.
Do zadań Zespołu do spraw Łączności i Informatyki należy:
- Koordynacja procesów wdrażania technik informatycznych w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostki podległej;
- Wykonywanie określonych w przepisach i dokumentach czynności administracyjnych, związanych z funkcjonowaniem systemów informatycznych w Komendzie i jednostce podległej;
- Nadzorowanie i kontrolowanie eksploatacji powiatowego węzła łączności wraz z centralami i systemami zasilania, do poziomu Komisariatu Policji;
- Utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury łączności w Komendzie i jednostce podległej;
- Utrzymywanie sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności węzła powiatowego;
- Nadzór nad prowadzonym szyfrowaniem i kodowaniem wiadomości przekazywanych za pomocą technicznych środków łączności, z zapewnieniem bezpieczeństwa i ochrony systemów oraz środków szyfrowych;
- Utrzymanie i obsługa sieci kablowej oraz abonenckich systemów łączności będących w dyspozycji Komendy;
- Wykonywanie montaży lub demontaży sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej w pojazdach służbowych;
- Realizowanie zadań w zakresie napraw i konserwacji sprzętu łączności i informatyki;
- Utrzymywanie sprawności technicznej infrastruktury łączności i informatyki w Komendzie i jednostce podległej;
- Realizowanie zadań wynikających z zasad bezpieczeństwa systemów łączności i informatyki;
- Prowadzenie ewidencji ilościowej sprzętu i materiałów łączności i informatyki (w tym identyfikatorów cyfrowych) w Komendzie i jednostce podległej, zgodnie z zasadą rozliczalności;
- Prowadzenie gospodarki sprzętowej i materiałowej;
- Udział w komisjach odbiorczych w ramach realizowanych przedsięwzięć na rzecz Komendy i jednostki podległej;
- Wykonywanie zestawień i analiz realizowanych w ramach współpracy z Wydziałem Łączności i Informatyki Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, w zakresie pionu łączności i teleinformatyki;
- Planowanie kosztów utrzymania systemów, urządzeń łączności i informatyki, opłat za przesyłki pocztowe i rozmowy telefoniczne oraz niezbędnych inwestycji i zakupu nowego sprzętu oraz materiałów;
- Szkolenie policjantów i pracowników Komendy i jednostki podległej, w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego i łączności radiowej;
- Wykonywanie zadań wynikających z przepisów BHP i p.poż;
- Realizowanie zadań przygotowawczych mobilizacyjno-obronnych w zakresie łączności i informatyki;
- Planowanie kosztów utrzymania systemów i urządzeń teleinformatycznych oraz łączności;
- Opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań dotyczących komórki łączności i informatyki;
- Gromadzenie, przetwarzanie oraz udostępnianie informacji uzyskiwanych
z komórek organizacyjnych Komendy w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami. - Współpraca w zakresie wszystkich wymienionych powyżej zadań z Wydziałem Łączności i Informatyki oraz Wydziałem Wywiadu Kryminalnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie;
- Współdziałanie z inspektorem bezpieczeństwa teleinformatycznego Komendy w zakresie bieżącego nadzoru nad zgodnością funkcjonowania systemów i sieci teleinformatycznych ze szczególnymi wymogami bezpieczeństwa transmisji w sieciach lub systemach informatycznych oraz wymogami ochrony danych osobowych;
- Prowadzenie wymaganej dokumentacji związanej z funkcjonowaniem komórki ds. Łączności i Informatyki i okresowej jej archiwizacji;
Do zakresu Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych w Komendzie i jednostce jej podległej, w tym ich ochrony fizycznej;
- Opracowywanie, prowadzenie i aktualizowanie planów ochrony obiektów Komendy oraz Komisariatu Policji w Szczucinie, we współpracy z Wydziałem Prewencji i Ruchu Drogowego oraz jednostką podległą;
- Przeprowadzanie postępowań sprawdzających (zwykłych i poszerzonych) oraz prowadzenie ewidencji osób, które uzyskały poświadczenie bezpieczeństwa i dopuszczonych do służby lub pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych a także szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych dla policjantów i pracowników cywilnych;
- Prowadzenie postępowań kontrolnych wobec policjantów i pracowników Komendy i jednostki jej podległej;
- Zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane,
przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne;
- Opracowanie sprawozdań z działalności pionu ochrony Komendy;
- Współpraca ze służbami ochrony państwa jak i innymi „służbami współdziałającymi” w zakresie przewidzianym ustawą o ochronie informacji niejawnych;
- Przeprowadzenie czynności sprawdzających dotyczących przestrzegania przepisów związanych z ochroną informacji niejawnych;
- Uczestniczenie w procedurach wyjaśniających związanych z naruszeniem ochrony informacji niejawnych;
- Prowadzenie szkoleń w Komendzie w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- Nadzór nad działalnością Kancelarii Tajnej w Komendzie, w tym działalnością archiwalną;
- Opracowanie planu ochrony informacji niejawnych Komendy oraz Komisariatu Policji w Szczucinie i nadzorowanie jego realizacji;
- Organizowanie i koordynowanie działalności archiwalnej w Komendzie;
- Koordynowanie działań dotyczących udostępniania niejawnych materiałów archiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
- Opracowanie planu postępowania z materiałami zawierającymi informacje niejawne w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
- Opracowanie i sporządzenie planu alarmowania dla tut. Komendy i jego bieżąca aktualizacja;
- Opracowanie, sporządzenie i bieżąca aktualizacja etatu jednostki zmilitaryzowanej, książki ewidencji obsady kadrowej jednostki i rezerwy kadrowej dla tut. Komendy;
- W razie nieobecności zastępowanie w czynnościach Kierownika Kancelarii Tajnej i Specjalisty ds. Kadr i Szkolenia;
- Pełnienie funkcji Inspektora Bezpieczeństwa Teleinformatycznego;
- Organizowanie i koordynowanie pracy kancelarii Tajnej oraz planowanie zadań;
- Prowadzenie ewidencji dokumentów niejawnych otrzymanych, wysyłanych lub wydawanych;
- Przekazywanie lub udostępnianie, za pokwitowaniem, dokumentów niejawnych do właściwych jednostek organizacyjnych Policji, komórek organizacyjnych lub pracownikom komórki organizacyjnej oraz sprawowanie bieżącej kontroli postępowania z tymi dokumentami a także egzekwowania ich zwrotu;
- Powiadamianie adresata o otrzymaniu dokumentu niejawnego i przekazywanie lub wysyłanie go do adresata;
- Nadzór nad właściwym oznaczaniem i ewidencjonowaniem dokumentów niejawnych;
- Przyjmowanie i rejestrowanie dokumentów niejawnych powielonych;
- Zapewnienie należytej ochrony dokumentom niejawnym znajdującym się w kancelarii;
- Rozliczanie policjantów i pracowników Policji z posiadanych dokumentów niejawnych;
- Przekazywanie dokumentów niejawnych do składnicy akt;
- Prowadzenie okresowych kontroli w zakresie postępowania pracowników i funkcjonariuszy dokumentami niejawnymi;
- Gromadzenie, opracowywanie, porządkowanie i udostępnianie zasobów archiwalnych składnicy akt Komendy;
- Przyjmowanie dokumentacji ostatecznie załatwionej do składnicy akt zgodnie z wymogami;
- Koordynowanie działań dotyczących udostępniania przez komórki organizacyjne i jednostkę podległą materiałów archiwalnych i niejawnych upoważnionym podmiotom;
- Prowadzenie urządzeń ewidencyjnych będących na wyposażeniu składnicy akt;
- Sporządzanie okresowych i rocznych sprawozdań dotyczących funkcjonowania Kancelarii Tajnej i składnicy akt;
- Zastępowanie w razie nieobecności Pełnomocnika ds. OIN i pracownika ds. Prezydialnych;
- Zawieranie umów z instytucjami pozapolicyjnymi w sprawie poczty specjalnej;
- Nadawanie i odbiór poczty specjalnej jawnej jak również niejawnej z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych:
kom. Agata Bulwa
Do zakresu zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Prezydialnych należy:
- Prowadzenie kancelarii ogólnej jawnej w Komendzie;
- Obsługa elektronicznego systemu obiegu dokumentów w aplikacji Intradok w Komendzie;
- Obsługa kancelaryjno-biurowa Komendanta oraz Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji;
- Ewidencjonowanie, bieżące aktualizowanie i udostępnianie przepisów wydanych przez Komendanta oraz aktów prawnych wpływających do Komendy;
- Prowadzenie ewidencji, inwentaryzowanie oraz wycofywanie nieaktualnych pieczęci, referentek i stempli;
- Przygotowywanie do przekazania dokumentacji archiwalnej, brakowanie dokumentacji niearchiwalnej kategorii BC;
- Przyjmowanie w imieniu Komendanta osób w sprawie skarg i wniosków, prowadzenie rejestru przyjęć interesantów;
- Organizowanie i obsługa uroczystości z udziałem kierownictwa Komendy;
- Organizowanie i protokołowanie narad służbowych z udziałem kierownictwa Komendy;
- Prowadzenie instruktażu dotyczącego pracy kancelaryjno-biurowej dla komórek organizacyjnych Komendy;
- Koordynacja w zakresie organizacji i obsługi z umiejętnym zastosowaniem ceremoniału policyjnego w praktyce regulaminu, protokołu dyplomatycznego i etykiety podczas uroczystości państwowych, policyjnych, patriotycznych i patriotyczno-religijnych z udziałem kierownictwa Komendy.